spettan

Alla inlägg under november 2012

Av spettan - 22 november 2012 22:10

Nu väntar jag på kylan för att få använda min nya fin handskar som jag fått i present av herrn i huset. 


        

Av spettan - 21 november 2012 19:42

Fortsätter med lite bilder från bröllopet. Fick varsin fin ask med choklad från Ladurée. Ska njuta av dessa två fina praliner om det blir idag eller någon annan dag det visar sig. 


       

Av spettan - 20 november 2012 21:30

... för en härlig bröllopsfest, sightseeing och afternoon tea i London. Vilken lyckad helg, tack för att vi fick dela er stora dag med er.


               


  

Av spettan - 12 november 2012 19:51

Skyltning i en lampaffär i Gamla stan som gett en gammal TV nytt liv till jul.


        



Av spettan - 11 november 2012 18:31

Igår var det möhippa för Anna (siluetten på bilden här nedan). Kvällen avslutades med trevligt sällskap, god mat och dryck på Rent a Chef. Vi träffade Camilla Thulin som var ute och rastade hunden och ville ta ett foto på den blivande bruden. Så nu väntar jag på att den ska komma på hennes blogg.. Kanske hon inte blev tillräckligt nöjd med fotot. Jag ställde inte upp på bild, jag hade hellre tagit ett foto av Camilla.


               

Av spettan - 9 november 2012 18:57

Ska testa scrubben och tvålen i badet som jag fick i present av Mrs K igår, direkt från Indien. Tackar.


        

Av spettan - 8 november 2012 21:36

Hemma efter en trevlig kväll på Clarion Hotel Sign med Mrs K. Mätt och belåten. En modern tappning av 70-tals efterrätten glace au four avslutade kvällen. Gott var det.


        


         

Av spettan - 6 november 2012 19:43

Så enkel och god, har en bit kvar i frysen, få se när den sista biten försvinner. Receptet kommer från Chokladfabriken. Jag valde att dubblat satsen, så att den blir perfekt till en vanlig form med löstagbar botten. Hallonsåsen tycker jag inte behövs,


Pajskal

140 g pecannötter

80 g råsocker (1 dl)

40 g rumstemperarat osaltat smör

20 g vetemjöl (2 msk)


Mörk tryffel

240 g mörk choklad

300 g vispgrädde (3 dl)

40 g äggula (3 st)

100 g osaltat smör


Hallonsås

200 g hallon (4 dl)

30 g florsocker (ca 6 msk)


Krossa pecannötterna grovt med en kavel eller i en mortel och blanda med resten av ingredienserna.

Tryck ut blandningen i formen och grädda i 200° i ungefär 5 minuter.

Låt skalet svalna helt, annars flyter tryffeln ut.


Hacka chokladen fint.

Koka upp grädden och häll den över chokladen, rör massan slät, tillsätt äggula och smör och rör allt slätt igen,

Häll tryffeln över bottnen och låt pajen stelna i kylen i ungefär 2 timmar.


Mixa hallonen till en sås, söta sedan med florsockret. Häll inte i allt socker på en gång, provsmaka dig fram.


 



Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards