spettan

Alla inlägg under mars 2010

Av spettan - 6 mars 2010 18:55

Uppdraget idag var att göra Daglivs på Fridhemsplan osäkert med Birgitta. Vi gick verkligen hylla efter hylla på den orientaliska delen. Verkligen läste på burkarna, hittade en del intressanta nyheter. Innan hade vi varit in till STOCKHOLMS STADSMISSION och där hittade jag en väska som jag blev förtjust i. Så jag gick och funderade och funderade på om jag skulle köpa väskan på hemvägen. Hade jag inte köpt den så hade jag ångrat mig... det vet jag. Så nu är jag ägare till den fina väskan på bilden. Shoppingen avslutades med en champagnedrink på Hilton. 


            

Av spettan - 5 mars 2010 18:03

Varit till tandläkaren idag för att ta avtryck till min nya tand. Blev lite slipande på närliggande tänder också. Frågade vad jag fick för bombastisk bedövning - Det var bara en liten säger han. Kändes som halva ansiktet skulle sprängas och andra halvan sned. Nu har det börjat släppa, endast en äcklig smak i munnen återstår. Nu dröjer det till slutet av mars innan min nya fina tand ska in. Guld minsann, på insidan, han vill snygga till min tand. Men vad som var ännu bättre med guldet var att det var billigaste alternativet och det bästa. Så nu ska jag ha gjort en bra affär. Det får vi se om jag tycker när jag får räkningen. 

Av spettan - 4 mars 2010 19:21

Mycket prat om vädret just nu. Speciellt om att nu får det räcka med snö. Inte för att jag är speciellt förtjust i snö, men egentligen är det väl så här det ska vara? Förhoppningsvis vår vi uppleva en riktig vår. Som innebär att snön smälter sakta men säkert, med strålande sol. Längtan att få ta fram cykeln, vilket jag fick tjata om länge innan den fick komma fram när jag var liten. Men nu bestämmer jag själv när cykeln kommer fram. Men det lär dröja en stund till. Så förmodligen hade mamma och pappa rätt. Men visst längtar jag efter att ta på mig mina snygga stövlar, istället för varma kängor. Men våren kommer och det snart, eftersom veckorna rusar iväg. Men som sagt var, lite aprilväder får vi väl räkna med.

Av spettan - 3 mars 2010 18:20

Tvättmaskinen snurrar igen. Tycker jag tvättar stup i kvarten. Kom och tänka på hur dom tvättade förr. Tänk er stå ner vid en sjö och tvätta, i det kalla vattnet i detta vinterväder. Först gnugga, skölja och vrida ur tvätt som varit i iskallt vatten. Sedan bära hem den tunga tvätten för att hänga upp på tork. Låter inte särskilt lockande. Men det kanske finns en och annan som fortfarande gör så, vem vet. Tänker på en dokumentär som gick på SVT, om en ung dansk bonde som gjorde allt för egen maskin med gamla redskap och häst istället för traktor. Det var hans sätt att leva och odla enligt gamla traditioner och ekologiskt tänkande. Så vem vet han kanske står nere vid sjön och tvättar. 

Av spettan - 2 mars 2010 19:30

4 portioner


1 kg högrev

6 msk ankfett (smör går bra)

5 gula lökar

4 msk smör

5 msk äpplecidervinäger

1 msk ljus sirap

10 urkärnade katrinplommon

50 cl mörk trappistöl

20 fina små lökar

3 lagerbad

4 kvistar timjan

2 skivor grovt bröd

4 msk senap


Dela plommonen och lägg dem i lite öl att dra i.

Skär köttet i stora grytbitar och finhacka den gula löken.

Bryn löken genomskinlig i smör.

Häll över i gryta.

Bryn sedan köttet i omgångar (så att köttet bryns och inte kokar) i ankfettet och lägg i grytan.

Skala smålökarna och bryn dem gyllene innan de också åker i.

Häll över vinäger, sirap, plommon och resterande öl så att kött och lök täcks.

Salt, peppra och tillsätt kryddor.

Bred senap på båda sidor om brödet och lägg skivorna ovanpå köttet innan du täcker med lock.

Brödet ska reda grytan och göra den härligt mustig.

Låt den sedan koka i ca 1,5 timme.

Högreven ska falla sönder när det är klart.

Serveras med ett rustikt surdegsbröd.


 


Av spettan - 2 mars 2010 19:06

I dag blev jag bjuden på en god köttgryta när jag kom hem. receptet hade han hittat i tidningen Diné&Dryck #2 2010. Det är en flamländsk köttgryta - Stooflees. Eftersom vi har en hel del kokböcker och mattidningar av alla de slag. Skulle vi säker kunna prova nya recept i några år framöver. Ska kanske testa ett nytt recept per vecka i alla fall. 

Av spettan - 1 mars 2010 18:47

... om åskan bullrar den första mars måste man räkna med en sträng och lång vinter med snö ända in i maj. Verkar lovande om det stämmer, eftersom det inte åskat här idag. Slask med regn, snö och snöblandat har det varit om vartannat idag. Blött med andra ord. Om detta fortsätter imorgon så är det gummistövlar på och kanske ett hopp i vattenpölen.


Mars enligt bondepraktikan

  • På en torr mars följer vanligen en vacker vår.
  • Efter kalla nätter kommer våta dagar eller dagar med snö och köld, som dock inte blir långvariga.
  • Hörs åskan i mars kan man vänta snö i maj.
  • Dagarna omkring vårdagjämningen (den 21 mars) är vanligen stormiga.
  • Så mycket dimma i mars, så mycket regn vid midsommartiden.
  • Regn i mars ger även regn i juli.
  • Så mycket dagg, som faller i mars, så mycket rimfrost blir det efter påsk och i september.
  • Om göken gal, storken bygger och viltgåsen kommer i mars, kan man hoppas på en vacker vår.
  • Vad mars inte vill, vill säkert april.
  • Är mars trogen vid plogen, håller april honom åter still.
  • Mars snö gör frukter ve.
  • Marsblom är inte bra, aprilblom är halvbra, majblom är helbra.
  • I början och slutet serverar mars sitt gift.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Sök i bloggen

Spettan

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards